برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1403/07/25 - 09:20
  • 120
  • 6 دقیقه
به گزارش مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو:

برزگداشت روز جهانی غذا در معاونت غذا و دارو

در تاریخ 24 مهر ماه 1403 برگزار شد.

 به گزارش مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو: صبح  روز سه شنبه 24 مهر ماه سال جاری مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا با شعار دسترسی به غذا برای داشتن زندگی بهتر و آینده بهتر با حضور ریاست دانشگاه دکتر محمد امین ولی زاد، حجت الاسلام اسم حسینی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس اندیشگاه سلامت،دکتر علی مناف زاده دادیار دادسرای عمومی و انقلاب در امور بهداشتی و دکتر خسروپور معاون مدیر کل امور اقتصادی استانداری، مدیران عامل و مسئولین فنی واحدهای تولیدی و کارشناسان معاونت غذا و دارو در محل سالن آمفی تئاتر معاونت غذا و دارو برگزار شد.

دکتر محمد امین ولی زاد رئیس دانشگاه علوم و پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی در این مراسم ضمن تشکر از تمامی دست اندکاران فعال در حوزه سلامت به خصوص حوزه غذا گفت: گرسنگی و حفظ امنیت غذایی در جهان موضوعی است بسیار پیچیده لذا معتقدیم برای پایان دادن به گرسنگی می توان با جلوگیری از هدر رفت غذا، کمک بزرگی در این راستا انجام داد لذا تولید محصولی با کیفیت می تواند گامی مهم در این زمینه باشد.

دکتر هادی عباسیان سرپرست معاونت غذا و دارو ارومیه بیان کرد: اولین بار سازمان ملل در سال 1945 پیشنهاد داد 16 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه به عنوان روز جهانی غذا  باشد و هدف توجه دادن جهانیان به مسئله مهم غذا بود.

وی در ادامه تصریح کرد: وظیفه ما بر این است که دنیای پایدار بسازیم که در آن همه و در همه جا به طور منظم به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند بسیاری از مردم در سراسر جهان در گرسنگی به سر می برند که این امر آنها را در معرض خطر بالای ناامنی غذایی و سوء تغذیه قرار می دهد لذا وظیفه ما  به عنوان دستگاه های نظارتی در خصوص نظارت بر تولید محصولات غذایی سالم و جلوگیری از هدر رفت و ایجاد ضایعات را دو چندان می کند.

مشاور رئیس دانشگاه و رئیس اندیشگاه سلامت در مراسم بزرگداشت غذا  ضمن اشاره به مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی در قبال سلامت جامعه گفت: معاونت غذا و دارو وظیفه سنگین نظارت بر غذا و محصولات تولیدی را دارد .

دکتر اسم حسینی با اشاره به موضوع حلال و حرام در غذا و سلامت در دین به آیه

 «یا أیّها الّذین آمنوا کلوا منْ طیّبات ما رزقْناکمْ واشْکروا للّه إنْ کنْتمْ إیّاه تعْبدون»

اشاره کرد و گفت: فطرت انسان طیب است.

وی در توصیف کلمه طیب خاطر نشان کرد: طیب جنبه روحی، روانی و جسمی دارد.

دکتر اسم حسینی با ابراز خرسندی گفت: رسالت  دانشگاه علوم پزشکی تولید علم است و این یک رسالت الهی است.

وی تاکید کرد: انسان اگر پاک نباشد تراوشات ذهنی او هم پاک نخواهد بود و به مقصود اصلی که رسیدن به خدا هست توجه نمی شود.

دکتر اسم حسینی گفت: اندیشگاه سلامت با مشارکت استانداری، دانشگاههای ارومیه و علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی می تواند در ایجاد رفتار، فرهنگ و سامان بخشی به بخش اندیشه موفق باشد.

دکتر خسروپور معاون مدیر کل امور اقتصادی استانداری گفت: دربحث سلامت و غذای مردم بر خلاف بسیازی از حوزه ها که می توان انعطاف و نرمش داشت نمی توان اغماض کرد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب برنامه های وسیعی در حوزه کشاورزی تدارک دیده شد و الحمد لله بعد از چند دهه کشور ایران به خود کفایی رسیده است و در بسیاری از محصولات غذایی تامین کننده و حتی صادر کننده هست.

وی با ابراز خرسندی گفت: الحمدلله امنیت غذایی در کشور هست و  هیچ کس از گرسنگی در عذاب نیست و فرهنگ و دین ما اجازه این را نمی دهد که کسی از گرسنگی بمیرد.

دربحث سلامت غذایی حتما نیازمند کارهای بیشتر و هدف گذاری های دقیق تری هستیم.

وی خاط نشان کرد: امروزه به گواه اساتید خبره منشا بسیاری از بیماریها تغذیه است و بسیاری از کارشناسان می گویند بسیاری ار بیماری ها را می توان با تغذیه درمان کرد و اگر تغذیه درست داشته باشیم و اگر اموزش درستی در این حوزه داشتیم باشیم می توانیم جلوی بسیاری از امراض را بگیریم و کسانی مریض می شوند که از لحاظ معیشت در مشکل باشند.

دکتر خسرو پور تاکید کرد: تنها برای روز جهانی غذا یک برنامه گذاشتن و رفع تکلیف کردن مفید نیست لازم است بررسی شود که در یک سال گذشته چه کارهایی در این حوزه انجام شده و آیا واقعا موفقیتی حاصل شده و یا صرفا رفع تکلیفی بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر کیفیت نان گفت: باید تلاش شود نان سالم به مردم عرضه شود.

دکتر خسرو پور گفت: امروزه تمامی کشورهایی که عضو FAO هستند بر برنامه ریزی و امنیت غذایی تاکید می کنند. 

وی با ابراز تاسف بیان کرد: حدود ۸۰۰ میلیون نفر در جهان سوء تغذیه دارند و هر سال ۳ میلیون کودک براثر سوء تغدیه می میرند و قطعا در جامعه ما هم سوء تغذیه است بحث نظارت هایی که باید انجام شود شاید به دلیل کمبود منایع و امکانات نظارتی صورت نمی گیرد.

دکتر خسرو پور در پایان خاطر نشان کرد: امنیت فقط امنیت جانی نیست امنیت در بسیاری از حوزه شاخصه و مولفه دارد و یکی ازحوزه ها همان حوزه امنیت غذایی است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدامات وسیعی در حوزه کشاورزی مناطق و استان های مختلف انجام شده است و بازدهی محصولات کشاورزی نسیت به سال گذشته چند  برابر شده است و این نشان می دهد در حوزه فراوانی و کمیت مخصوصا در بحث مواد غذایی به جدیت فعالیت می شود.

دکتر زمانی  در مراسم ایمنی غذا گفت: هدف معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی صیانت از کیفیت و ایمنی غذا در استان است.

وی خاطر نشان کرد: شعار FAO با عنوان دسترسی به غذا برای زندگی بهتر و آینده بهتر با همراهی استانداری، سایر مدیران کل مخصوصا اداره کل غله میسر می شود.

دکتر زمانی عنوان کرد: از مهر ماه سال گذشته تاکنون قریب به 3000 بازدید، 2975 نمونه برداری، حدود 1600 عدد صدور پروانه، 1123 گواهینامه بهداشتی و با توناژ بالای 132000 تن معادل 7000 تریلی 20 تنی صادرات از استان انجام شده است، 1000 ماشین 20 تنی سیب و انگور به روسیه صادر شده است و در کنار آن صادرات به افغانستان، عراق، هندوستان و پاکستان انجام شده است .

در پایان این مراسم و در فضایی کاملا شاد و صمیمی واحد های تولیدی برتر، نمونه و مسئولین فنی برتر و نمونه و کارمندان نمونه در سال 1403 با تقدیم تندیس و لوح مورد  تجلیل قرار گرفتند همچنین از اولین نان تولیدی از آردکامل که با نظارت ارگان های ذیصلاح در یکی از نانوایی های سطح شهر تولید شده بود رونمایی شد.

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار برگزیده,سایت ریاست
  • کد خبر : 10407
کلمات کلیدی
الناز خدادادی
خبرنگار

الناز خدادادی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب