صفحه اصلي | آرشیو اخبار | معرفی دانشگاه | چارت سازمانی | تماس با ما
شنبه ١٠ آبان ١٣٩٩
اخبار > فعالیت بدنی در دوران پاندمی کووید-19(قسمت 1)


  چاپ        ارسال به دوست

به گزارش حامد مجرد مسئول روابط عمومی معاونت بهداشت

فعالیت بدنی در دوران پاندمی کووید-19(قسمت 1)

با عنایت به بحران بیماری کووید-19 و با توجه به لزوم فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت های روزانه مردم محدود شده و مردم فرصت کمتری را برای انجام فعالیت بدنی ( بویژه فعالیت هایی همچون دوچرخه سواری، پیاده روی یا شرکت در فعالیت های تفریحی از جمله رفتن به باشگاه های ورزشی ) دارند. علاوه براین، این محدودیت ها باعث شده است که مردم زمان زیادی از روز را در خانه به صورت غیرفعال سپری کنند.

اثرات مخرب کوتاه مدت و بلند مدت کم تحرکی به علت رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در آینده و درمراقبت های بهداشتی درمانی،جنبه اجتماعی و بهداشت روانی بسیاری از مردم مشاهده خواهد شد.

انواع فعالیت های بدنی شامل این موارد می باشند: ورزش، دوچرخه سواری، پیاده روی، بازی، باغبانی، تمیز کردن خانه، حمل خریدهای روزمره

حداقل میزان فعالیت بدنی روزانه طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت به شرح ذیل می باشد:

·        کودکان کمتر از 1 سال باید چندین بار در روز فعالیت بدنی داشته باشند.

·        کودکان کمتر از 5 سال باید 180 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند؛ کودکان 3 تا 4 سال باید یک ساعت در روز فعالیت متوسط یا شدید داشته باشند.

·        کودکان و نوجوانان 5 تا 17 سال باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند؛ این گروه سنی حداقل باید 3 بار در هفته فعالیت هایی را انجام دهند که باعث تقویت عضلات و استخوان ها می شوند.

·        بزرگسالان 18 تا 64 سال باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدت متوسط یا حداقل 75 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید داشته باشند؛ این گروه سنی باید 2 یا چند بار در هفته فعالیت های تقویت کننده عضلات را انجام دهند.

·        سالمندان بیشتر از 64 سال باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدت متوسط یا حداقل 75 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید داشته باشند؛ این گروه سنی باید 2 یا چند بار در هفته فعالیت های تقویت کننده عضلات را انجام دهند؛ سالمندان با قدرت حرکتی ضعیف تر باید 3 یا چند روز در هفته فعالیت هایی را انجام دهند که باعث افزایش تعادل و کاهش احتمال افتادن شود.

اهمیت فعالیت بدنی در طول پاندمی کووید-19

·        فعالیت بدنی عملکرد ایمنی را بهبود بخشیده و التهاب را کاهش می دهد؛ بنابراین می تواند شدت عفونت ها از جمله کووید 19 را کمتر کند.

·        فعالیت بدنی می تواند شیوع برخی از بیماری های زمینه ای از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. این بیماران درصورت ابتلا به بیماری کووید 19در معرض خطر بیشتری هستند و شیوع عوارض کووید 19 در این بیماران بیشتر است.

·        فعالیت بدنی می تواند با کاهش علائم اضطراب و افسردگی به عنوان یک ابزار قدرتمند مدیریت استرس عمل کند.

·        فعالیت بدنی می تواند سطح کورتیزول را در حد تعادل حفظ نماید. استرس و اضطرابی که در طول پاندمی کرونا بسیار شایع می باشد، می تواند باعث اختلال در سطح کورتیزول شود که این نیز تأثیر منفی بر عملکرد ایمنی و التهاب دارد.

·        فعالیت بدنی می تواند به بهبود هرچه بهتر بیماران درمان شده از کووید-19، کمک نماید.

 استفاده از ماسک حین انجام فعالیت بدنی

·        استفاده از ماسک در مراکز شلوغ و مراکزی که فاصله گذاری اجتماعی سخت است، ضروری می باشد.

·        حتی الامکان از انجام هرگونه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در مراکز شلوغ و مراکزی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی سخت می باشد، باید خودداری کرد. استفاده از ماسک در فعالیت های شدید می تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید.

·        سازمان جهانی بهداشت اشاره کرده است که افراد در حین انجام فعالیت های بدنی متوسط تا شدید بویژه فعالیت های ورزشی شدید، از ماسک استفاده نکنند و به فاصله گذاری اجتماعی اکتفا کنند؛ زیرا استفاده از ماسک در این فعالیت ها می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی در حین فعالیت شود. (دلیل علمی این دستورالعمل پیشنهادی این است که ماسک از خارج شدن دی اکسیدکربن خارج شده، جلوگیری می کند و فرد دوباره در حین تنفس مقداری دی اکسیدکربن را وارد بدن می کند که این می تواند مشکل ساز باشد. برخی از محققین نیز اعتقاد دارند که افراد مبتلا به مشکلات زمینه ای از جمله دیابت، اگر اصرار به انجام ورزش در خارج از منزل دارند باید حتما از ماسک استفاده نمایند. پس وضعیت فعلی فرد نیز می تواند در استفاده یا عدم استفاده از ماسک در حین ورزش تاثیر بگذارد.)



١٢:٥٥ - دوشنبه ٢١ مهر ١٣٩٩    /    شماره : ٣٣٤٨٨    /    تعداد نمایش : ١٠٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج