صفحه اصلي | آرشیو اخبار | معرفی دانشگاه | چارت سازمانی | تماس با ما
شنبه ١٠ آبان ١٣٩٩
اخبار > فعالیت بدنی در دوران پاندمی کووید-19 (قسمت 2)


  چاپ        ارسال به دوست

به گزارش حامد مجرد مسئول روابط عمومی معاونت بهداشت

فعالیت بدنی در دوران پاندمی کووید-19 (قسمت 2)

فعالیت بدنی در خارج از منزل در طول دوره پاندمی کووید-19

برای محافظت از خود و دیگران، در برابر کووید-19 لازم است نکات ذیل رعایت شود:

·        به پارک ها و فضاهای سبزی که نزدیک منزلتان است، مراجعه کنید. ( طی کردن مسافت زیاد برای رسیدن به پارک و فضاهای سبز ممکن است باعث گسترش کووید-19 شود. در مسافت های طولانی، ممکن است در طول مسیر توقف کنید؛ این باعث می شود که با افرادی که قبلاً تماس نداشته اید، تماس برقرار کنید. در مسافت های طولانی، ممکن است در معرض سطوح آلوده به ویروس کووید-19 قرار بگیرید).

·        در صورت رفتن به پارک ها و فضاهای دور، حتی الامکان از وسیله شخصی خودتان استفاده کنید.

·        حداقل 1.5 تا 2 متر از افرادی که با آن ها زندگی نمی کنید فاصله داشته باشید. زمانی که برای انجام فعالیت بدنی به بیرون از منزل می روید (به طور مثال به پارک ها و مراکز تفریحی) با فاصله گذاری اجتماعی، شست و شوی دست ها (و یا ضدعفونی کردن) و ملاحظات مربوط به سرفه و عطسه، خود و دیگران را از مبتلا شدن به کووید19 محافظت کنید.

·        از حضور در اجتماعات دوری کنید و در صورت اجبار به حضور در جامعه،  فاصله گذاری اجتماعی را بطور جدی رعایت کنید.

·        برای حضور در مکان های خارج از منزل استفاده از ماسک ضروری است. با این حال استفاده از ماسک برای کودکان کمتر از دو سال، افرادی که مشکل تنفسی دارند، افرادی که نمی توانند حرکت کنند و افرادی که بدون کمک دیگران قادر به حرکت دادن ماسک نیستند، نباید استفاده شود. پس بهتر است که این افراد را به مناطق شلوغ نبریم.

·        شستن دست ها طبق پروتکل های ابلاغ شده ( به مدت 20 ثانیه)، رعایت شود.

در صورت استفاده از استخر توجه به نکات ذیل ضروری است:

در صورت رعایت دستورالعمل های مربوطه، احتمال وجود ویروس کرونا در آب استخرها وجود ندارد. با این حال، در محیط بیرون از آب استخر ( محل دوش گرفتن، تعویض لباس، تحویل وسایل، سرویس های بهداشتی و غیره) احتمال شیوع بالا می باشد. پس در استفاده از استخر بویژه در شهرهای پرخطر، باید بسیار محتاط بود. با این حال در صورت استفاده از استخر، باید ملاحظات ایمنی رعایت شود:

ü      اگر احساس بیماری می کنید یا اخیراً در معرض کووید-19 قرار گرفته اید، به هیچ وجه به استخر مراجعه نکنید.

ü      فاصله گذاری اجتماعی را با داشتن فاصله 1.5 تا 2 متری از افرادی که با آنها زندگی نمی کنیم، رعایت کنید.

ü      شست و شو و ضدعفونی دست ها مطابق پروتکل ها رعایت شود.

ü      تا حد ممکن در این اماکن خوراکی مصرف نشود.

 فعالیت بدنی برای افرادی که اخیراً به بیماری کووید-19 مبتلا شده اند:

·        افرادی که احساس بیماری می کنند و یا آزمایش آن ها مثبت شده است، به هیچ وجه چه در خانه و چه در بیرون از خانه نباید فعالیت بدنی داشته باشند و باید در استراحت کامل به سر ببرند. انجام فعالیت بدنی در این شرایط، باعث پیشرفت هرچه بیشتر بیماری می شود.

·        افرادی هم که اخیراً کووید-19 را تجربه کرده و بهبود یافته اند، نیز 2 تا 4 هفته بعد از اتمام بیماری نباید فعالیت بدنی متوسط تا شدید انجام دهند. این افراد پس از این دوران می توانند فعالیت های بدنی سبک همچون پیاده روی و دوچرخه سواری نرم داشته باشند و به تدریج شدت فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. اگر این افراد قصد انجام فعالیت بدنی در خارج از منزل را دارند باید تمام نکات مربوط به فاصله گذاری اجتماعی (حداقل 1.5 متر فاصله از دیگران) و استفاده از ماسک (در مناطق شلوغ) را رعایت کنند.  

·        برخی از افرادی که مبتلا به کووید-19 می شوند (بخصوص افرادی که در بیمارستان بستری می شوند) دچار کاهش وزن های غیرمعمول می شوند. در ریکاوری این افراد حتماً باید به جبران این کاهش وزن توجه کرد؛ زیرا معمولاً در این کاهش وزن، بافت های بدن از جمله عضلات تحلیل می روند. پس در دوره بهبودی باید هم به نوع تغذیه و هم به نوع فعالیت بدنی توجه کرد. نوع فعالیت بدنی پیشنهادی به این افراد، فعالیت های مقاومتی سبک (مثل تمرینات تحمل وزن) می باشد. به تدریج می توان شدت این تمرینات را افزایش داد.

·        افرادی که کاهش وزن را تحمل کرده اند، اگر بعد از دوره ریکاوری فعالیت بدنی مناسبی انجام ندهند و برای جبران وزن از دست رفته خود، فقط به پرخوری توجه کنند، صرفاً دچار افزایش وزن ناشی از بافت چربی می شوند در حالی که در دوران کاهش وزن خود، بافت عضلانی را از دست داده اند.

·        قبل از انجام هر فعالیتی به افراد  توصیه می شود به مدت 5 دقیقه بدن خود را گرم کنند، يعني حركات ورزشي بايد به تدريج افزايش يابد تا قلب، ريه ها و عضلات به تدريج هماهنگي لازم را براي مصرف انرژي و اكسيژن بدست آورند. همچنين 5 تا 10 دقيقه قبل از اتمام ورزش نيز بايد از شدت و سرعت ورزش كاست تا دستگاه هاي بدن براي دفع مواد زايد توليد شده در عضلات فرصت كافي داشته باشند. بدين طريق ورزش باعث شادابي گشته و از دردهاي عضلاني پس از آن، پيشگيري می گردد. 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 


 

 

 


١٣:٤٤ - دوشنبه ٢١ مهر ١٣٩٩    /    شماره : ٣٣٤٨٩    /    تعداد نمایش : ١٤٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج