صفحه اصلي | آرشیو اخبار | معرفی دانشگاه | چارت سازمانی | تماس با ما
چهارشنبه ٠٧ اسفند ١٣٩٨
اخبار > پیشگیری از سرطان با فعالیت بدنی


  چاپ        ارسال به دوست

به گزارش مجرد مسئول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه

پیشگیری از سرطان با فعالیت بدنی

زهرا عسکرزاده کارشناس  پیشگیری و کنترل  بیماری های غیرواگیر

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی

 

از اول هفته بعد پیاده روی را آغاز خواهم کرد، من واقعا دوست دارم ورزش کنم اما کلاس ورزشی خوبی پیدا نمی کنم... ،  بسیاری از ما با گفتن این سخنان و امروز و فردا کردن، ورزش کردن را به تعویق می اندازیم اما دیر یا زود بی تحرکی برای ما مشکل ساز خواهد شد. حتی اگر هیچ عامل خطرزای دیگری در ما وجود نداشته باشد، بی تحرکی به میزان بسیار زیادی نه تنها احتمال ابتلاي به سرطان را در ما افزایش خواهد داد بلکه این موضوع در دیگر بیماری ها،  همچون بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و اضافه وزن نیز صادق است. بی تحرکی نتیجه ای جز نیاز بیشتر به دارو، بستری در بیمارستان و البته ملاقات بیشتر با پزشك نخواهد داشت. با وجود تمامی خطراتی که بیان شد، بیشتر مردم کشورمان کمتر از میزان مورد نیاز ورزش می کنند.

با توجه به آمار منتشر شده، 35 درصد افراد 64 - 15 ساله کشور در اوقات فراغت خویش به هیچ وجه فعالیت فیزیکی انجام نمی دهند. در میان بیماری های غیر واگیر که بیش از دوسوم مرگ های پیش از موعد را در ایران سبب میشوند، سرطان اهمیت ویژه ای دارد؛ چرا که در حال حاضر یک چهارم این مرگ ها و طی کمتر از ده سال آینده، حدود چهل درصد آنها ناشی  از سرطان است. از طرف دیگر بروز سرطان با افزایش سن جمعیت، شیوه نامناسب زندگی ( کم تحرکی، تغذیه نا مناسب، استعمال دخانیات، مصرف الکل و...) و آلودگی محیطی رو به افزایش است و هزینه های ناشی از آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

خوشبختانه، تحقیقات نشان داده است که 30 دقیقه فعالیت ورزشی متوسط )طوری که تنفس و ضربان قلب افزایش یابد اما بتوانید با همراه خود صحبت کنید.( در بیشتر روز های هفته و ترجیحاً 7روز هفته می تواند باعث حفظ سلامتی بدن وکاهش خطر ابتلا به سرطان شود. در عین حال تحرك متناسب با شرايط و وضعيت افراد در بهبود وضعيت روحي و افزايش مقاومت بدني مؤثر است، همچنين به افزايش طول عمر افراد كمك خواهد كرد.

فعالیت بدنی مناسب چه اثراتی دارد؟

افرادی که از نظر جسمی فعال اند، نسبت به افراد بی تحرک زندگی طولانی تری دارند، و نه تنها خطر سرطان در آنها پایین تر است بلکه در معرض خطر پایین تری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها و وضعیت های غیر عادی دیگر نیز قرار دارند از جمله:

اضافه وزن و چاقی، سکته مغزی ، دیابت ، فشار خون بالا، آرتروز و پوکی استخوان.

علاوه بر آن، فعالیت منظم بدنی با کنترل وزن، افزایش سطح انرژی و کاهش استرس، سبب بهبود خلق و عزت نفس در افراد می گردد. شواهد علمی نشان می دهد که فعاليت بدني منظم حتی بعد از سال ها غیرفعال بودن، می تواند خطر مرگ و میر را کاهش دهد. نکته مهم این است که فعالیت، لزوماً نباید شدید باشد،  برای مثال، پیاده روی تند برای حداقل 30 دقیقه در روز مزایای مهمی را برای سلامت به همراه دارد، از جمله کاهش خطر مرگ زودرس، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان روده بزرگ.

فعالیت بدنی چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟

فعالیت منظم بدنی، خطر سرطان را به روش های مختلف می تواند کاهش می دهد، از جمله:

·         تنظیم وزن بدن

·         کاهش عوامل التهابی

·         تنظیم سطح هورمون ها

·         تنظیم کارکرد انسولین

·         تقویت دستگاه ایمنی

تعریف فعالیت بدنی و درجات آن:

به هرگونه فعالیت یا حركت بدن كه در اثر انقباض و انبساط عضلات اسكلتي ايجاد شده و نيازمند صرف انرژي باشد، فعالیت بدنی گفته می شود، فعالیت بدنی می تواند شامل پیاده روی سریع، وزنه برداری سبک، جمع کردن برگ ها از روی زمین، شستن ماشین، تمیز کردن خانه و یا حتی باغبانی باشد. اگر دوست داشته باشید می توانید 30 دقیقه فعالیت خود را به قسمت های کوچک تر10 دقیقه ای تقسیم کنید و هریک از فعالیت ها را به مدت ده دقیقه انجام دهید. برای توصیف شدت فعالیت بدنی سه سطح وجود دارد:

1.      فعالیت بدنی سبک: مثال های این نوع فعالیت عبارتند از پیاده روی آرام، باغبانی و انجام کارهای سبک منزل مانند گردگیری.

2.      فعالیت بدنی متوسط: مثال های این نوع فعالیت عبارتند از پیاده روی تند، دوچرخه سواری تفریحی، شنای آرام، استفاده از انواع وسایل ورزشی با شدت متوسط( دوچرخه ورزشی، ماشین پاروزنی). در هنگام فعالیت بدنی متوسط معمولا توان صحبت کردن دارید اما قادربه داد زدن و صحبت کردن با صدای بلند نیستید.

3.      فعالیت بدنی شدید: مثال های این نوع فعالیت عبارتند از دویدن، تنیس، ورزش های هوازی (ایروبیک)، دوچرخه سواری سریع، کوهنوردی، اسکواش، ژیمناستیک، پرش و استفاده از انواع وسایل ورزشی با سرعت تند (دوچرخه ورزشی، ماشین پاروزنی). در فعالیت بدنی شدید توان صحبت با عبارت های کوتاه را دارید اما بیان جملات بلند امکان پذیر نیست.

مهمترین توصیه ها برای داشتن فعالیت بدنی مناسب:

·         عادت های کم تحرکی مثل تماشای تلویزیون را محدود کنید.

·         میزان انرژی و کالری غذای مصرفی خود را کنترل کنید.

·         اگر اتومبیل شخصی دارید قبل از رسیدن به مقصد پارک کرده و بقیه مسیر را پیاده روی کنید.

·         نکته مهم اینکه توجه داشته باشید حتی فعالیت بدنی کم بهتر از هیچگونه فعالیتی است. هر روز که فعالیت بدنی بیشتری دارید به کاهش خطر سرطان بیشتر کمک کرده اید.

·          گزینه های ورزشی بسیار زیادی وجود دارد که می توانند انتخاب شوند. سعی کنید فعالیت هایی داشته باشید که از آن لذت ببرید.

·         خانواده و دوستان را وادار کنید که به همراه شما بیشتر فعالیت داشته باشند تا هم از شما حمایت کنند و هم آنها را در بهبود سلامتی شان کمک کنید.

·         به دوستان و خانواده خود بگویید که شما بیشتر فعال شده اید و برای دلگرمی بیشتر آنها را دعوت به همراهی کنید.

·         به آرامی و تدریجا سطح فعالیتی خود را افزایش دهید. خود را زیاد خسته نکنید که خیلی زود می تواند به شما احساس واماندگی بدهد.

·         حداقل روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشید.

·          با افزایش قدرت بدنی، روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا 30دقیقه فعالیت بدنی شدید را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

·         فعالیت هایی را انتخاب کنید که از آنها لذت می برید مثل باغبانی، دوچرخه سواری یا پیاده روی.

·         اگر مشکل جسمی خاصی دارید، با پزشک خود درباره نوع فعالیت هایی که برای شما بی ضرر است، مشورت کنید.

·         فعالیت هایی مثل پیاده روی، دویدن نرم و طناب زدن یا نرمش را انتخاب کنید که نیاز به وسایل و تجهیزات خاصی نداشته باشند.


پویش ملی مبارزه با سرطان 1 تا 7 بهمن 1398

 


٠٨:٣٢ - شنبه ٥ بهمن ١٣٩٨    /    شماره : ٢٨٦٢١    /    تعداد نمایش : ١٠٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج