صفحه اصلي | آرشیو اخبار | معرفی دانشگاه | چارت سازمانی | تماس با ما
چهارشنبه ٠١ خرداد ١٣٩٨
اخبار > نوروزی با نشاط با تغذیه سالم


  چاپ        ارسال به دوست

به گزارش مسول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه

نوروزی با نشاط با تغذیه سالم

 فرا رسیدن ایام  سال نو و دید و بازدید های نوروزی غالباً تغییرات گسترده و مهمی در تغذیه‌ را سبب می شود که این تغییرات می‌توانند بر سلامتی‌ اثر گذار باشند.  ترویج الگوی غذایی صحیح در این ایام  به منظور پیشگیری از چاقی و عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیراز اهمیت بسزایی برخوردار می باشد .  

به همین منظور درديد وبازديد هاي نوروزي براي حفظ سلامت خود به نكات تغذيه ايي زير توجه كنيد:

- از انواع شيريني هاي ساده و در اندازه كوچك كه كالري كمتري دارند در پذيرايي ها استفاده كنيد.

- در مصرف شيريني و شكلات زياده روي نكنيد.

- به منظور پيشگيري از اضافه وزن و چاقي ، در ديد و بازديدها بجاي شيريني هاي خامه اي و شكلاتي، ژله اي و مربايي كه حاوي مقدار زيادي كالري هستند، از انواع خشك و ساده شيريني ها در اندازه كوچك استفاده كنيد .

- بجاي مصرف شيريني و شكلات در ديد و باز ديد هاي نوروزي بهتر است از ميوه استفاده كنيد. ميوه ها علاوه بر ويتامين ها و املاح معدني كه براي حفظ سلامت بدن لازمند ، حاوي تركيباتي بنام انتي اكسيدان هستند كه نقش آنها در پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير ازجمله ديابت ، بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان ها شناخته شده است .

- ميوه هاي ريز و درشت داراي مواد مغذي يكسان هستند نيازي نيست حتما ميوه هاي درشت كه معمولا گرانتر هستند را بخريد.

- براي صرف چاي ، بجاي قند ، از كشمش ، توت خشك ) 4-3 عدد( و يا خرما ) يك عدد نه بيشتر( استفاده كنيد.

- درمصرف آجيل زياده روي نكنيد . انواع مغزها و تخمه ها حاوي مقادير زيادي چربي هستند . بطوري كه هر 100گرم آنها حاوي 500 تا 600 كالري است كه معادل ميزان كالري دو كفگير برنج است.

- آجيل لزوما پسته و بادام و ... نيست . از انواع تنقلات سنتي مثل گندم پفكي و بو داده ، شاهدانه ، كنجد ، آجيل سويا ، نخود چي و كشمش ، عدس و ماش بو داده ، برنجك و مغز تخمه ها و انواع برگه ها يك آجيل سنتي ارزانتر و داراي ارزش غذايي بالا استفاده كنيد.

- از آجيل هاي بدون نمك و يا كم نمك استفاده كنيد. آجيل هاي شور با داشتن مقادير زياد نمك ، زمينه را براي فشار خون بالا فراهم مي كنند

- در ميهماني هاي نوروزي ، در وعده ناهار و شام ، براي احتراز از دريافت زياد كالري كه با مصرف غذاهاي چرب وسرخ شده وارد بدن مي شود ، سعي كنيد نيمي از بشقاب خود را با سالاد و سبزي پر كنيد.

- مصرف سالاد و سبزي بدليل داشتن فيبر ، جذب چربي ها و مواد قندي را كاهش داده و بدين ترتيب از چاقي جلوگيري مي كند.

- نوشيدن نوشابه )حتي انواع كم كالري( و آب ميوه هاي صنعتي را كه حاوي قند افزوده هستند ، به حداقل رسانده و از آب ساده و يا دوغ هاي كم نمك و بدون گاز و شربت هاي سنتي كم شيرين استفاده كنيد.

- بعضي ها فكر مي كنند بجاي شام اگر ميوه بخورند چاق نمي شوند. دقت كنيد كه مصرف زياد ميوه هم موجب اضافه وزن مي شود. روزانه حداقل 2 عدد ميوه و حداكثر 4 عدد ميوه با اندازه متوسط كافي است.

 


١١:١٢ - چهارشنبه ٢٢ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ٢٣٣٣٩    /    تعداد نمایش : ٤٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج