English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: چهارشنبه ٠٧ اسفند ١٣٩٨
( دکتر آقازاده : اهتمام جدی برای برقراری سیستم نظام ارجاع را داریم ) ( رئیس هیات مدیره مجمع خیرین سلامت استان : آن چیزی که می ماند کار خوب و فکر خوب است )


  چاپ        ارسال به دوست

به گزارش مجرد مسئول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه

نکات بهداشتی و ایمنی جهت مادران باردار در روز های برفی

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی

 

با عنایت به شروع بارشهای زمستانی ودر عین حال به منظور جلوگیری و کاهش خطرات و آسیب های احتمالی که طی فصل سرما سلامت مادران باردار استانمان را تهدید می نماید،هر ساله تدابیر و تمهیدات لازم به منظور سپری نمودن زمستانی بی دغدغه و توام با سلامت برای مادران باردار، در سطح شبکه های بهداشت و درمان شهرستان صورت می گیرد که شامل : تشکیل کمیته بحران ، شناسایی و تهیه لیست مادران باردار جهت اطلاع ارگان های درگیر در ستاد بحران، و ... می باشد. از سویی آموزش چهره به چهره مادران باردار،ارائه خدمات بهداشتی متناسب با سن بارداری،  پیگیری، ارجاع و انتقال به موقع که توسط پرسنل بهداشتی صورت می گیرد موثربر سلامت مادران باردار می باشد. امید است باهمت تلاشگران عرصه سلامت شاهد ارتقاء روزافزون سلامت مادران باردار باشیم.

بدین منظورنکات ذیل جهت بهره مندی مادران بارداریادآور می گردد:

1-    باتوجه به شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا در زمستان ، لازم است ضمن پوشش مناسب فصل،  از حضور در اماکن پرتراکم به دلیل احتمال انتقال بیماری خودداری نمایید.  همچنین لازم است دستان خود را قبل از خوردن غذا و بعد از پیاده روی، خرید، عطسه کردن و ... با آب و صابون به خوبی بشوئید. همچنین  می توانید نسبت به واکسیناسون آنفلوانزا با مشورت پزشک اقدام نمائید.

2-    تمامی خانم های باردار بایستی از غذاهای سالم ، انواع میوه ها مخصوصا مرکبات (پرتقال ، لیمو شیرین و...)،  سبزیجات و حبوبات در طول روز تغذیه نمایند.

3-    پوست بدن خود را جهت جلوگیری از خشکی پوست  و عوارض  بعدی آن از جمله خارش ، التهاب و ...مرطوب نگاه دارید همچنین با توجه به تغییرات فشارخون و همچنین دمای بدن در بارداری ، اندام های تحتانی ازجمله نوک انگشتان پا و دست ، مستعد ابتلا به سرمازدگی است که لازم است از پوشش مناسب و گرم استفاده کنید.

4-    حتی الامکان از مسافرت های غیر ضروری (زمینی ، هوایی و ...)خودداری نمائید.

5-    در انتخاب ورزش در دوران بارداری باید دقت و احتیاط نمائید. برای مثال از انجام کوهنوردی و اسکی به دلیل آنکه احتمال زمین خوردن روی شکم و سقوط زیاد است خوداری نمائید. در هنگام پیاده روی باید ضمن پوشیدن کفش مناسب  مراقب سرخوردن باشید زیرا احتمال پیچ خوردگی مچ یا رگ به رگ شدن به دلیل کاهش تعادل در زمان بارداری بسیار بالاست. همچنین در زمان پیاده روی یک بطری کوچک آب و مقداری ماده خوراکی مقوی مثل خرما ، آجیل ، خشکبار و ...در کیف خود به همراه داشته باشید.

6-    توصیه می شود چنانچه در کلاس های آمادگی برای زایمان شرکت نموده و یا می نمائید نسبت به انجام تمرینات ورزشی و حرکات کششی در منزل با رعایت نکات گفته شده توسط مربی با خیال آسوده اقدام نمائید.

7-    مرطوب نگه داشتن هوای داخل منزل جهت جلوگیری از خشکی مخاط بدن از جمله مخاط بینی توصیه می گردد.

8-    در طول دوران بارداری و بخصوص فصل زمستان از کفش مناسب استفاده نمائید  .کفش مناسب فصل سرما کفشی است که پاها را گرم نگه داشته ، تنگ نباشد ، و کف آن طوری باشد که مانع از لیز خوردن شود.

9-    در صورت ساکن بودن در مناطق روستایی در فصل زمستان متناسب با زمان تقربی زایمان که بهورز / مامای مراقب شما اعلام نموده، حداقل در 3 الی 5 روز قبل از موعد زایمان نسبت به اسکان در منزل  اقوام و یا در محل حامله سرای شهرستان خود( با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان )اقدام نمائید. آدرس محل حامله سرای شهرستان را از بهورز خود دریافت نمایید.

10-  همواره کلیه مدارک و مستندات مربوط به خود از جمله دفترچه  مراقبت های دوران بارداری ، شناسنامه و کارت ملی خود و همسر ، کلیه نتایج آزمایش و سونوگرافی های انجام شده در بارداریتان را در دسترس قرار دهید.

11-   طی دوران بارداری ( مخصوصا  سه ماهه سوم) هیچگاه و تحت هیچ شرایطی در منزل تنها نمانید.


 


١٧:٥٧ - شنبه ٢٨ دی ١٣٩٨    /    شماره : ٢٨٥١٠    /    تعداد نمایش : ٢٣٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج