دكتر حسن زاده دبير شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت در همایش کلان مناطق در همگرایی علوم پزشکی در خصوص مفهوم همگرایی و علت اصلی گرایش به همگرایی گفت: از آنجایی که دانشگاه ها قادر نیستند مسائل متنوع و پیچیده جامعه را با تمرکز بر فعالیت های تک رشته ای حل کند و رضایت ذینفعان آموزش عالی از جمله دانشجویان، کارفرمایان، صنعت را تامین نمایند ناگزیر از همگرایی می باشند.
دكتر حق دوست استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: همگرایی کمتر به آموزش و بیشتر به مهارت های حل مسئله توجه دارد. در واقع مهارت های حل مسئله حاصل میان رشته ای است. جهت ایجاد همگرایی در دانشگاه ها ابتدا باید در نگرش افراد تغییراتی بوجود آید، سپس ساختار یعنی مکان تشکیل کارگروه ای نامتجانس، امکان جذب تخصص های جدید و متفاوت امکان انجام تحقیقات بین رشته ای، امکان تحصیل بین رشته ای و امکان تعامل بین رشته ای ، در ادامه از مدل هایی جهت ایجاد همگرایی استفاده گردد تا در نهایت به مرحله اجرا و ارائه خدمات برسد.
وی افزود: عوامل موثر در اثربخشی همگرایی شامل عوامل سازمانی، بین فردی، فیزیکی، تکنولوژی و اجتماعی فرهنگی می باشد.
در ادامه همایش به اقداماتی که کلان مناطق 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7و 10 در راستای همگرایی به انجام رسانده بودند پرداخته شد.
پیشنهادات و نتایج قابل انتظار کلان منطقه 10 شایان توجه بود كه شامل موارد ذيل مي باشد:
üهمگرایی میتواند راه حلی برای مسائل و چالش های مختلف باشد.
üدعوت از متخصصان علوم مختلف در نقاط همگرایی باعث تدوین راه حل یکپارچه و همسان خواهد شد.
üشاخص های این کارگروه نیاز به تعاریف ساده ولی دقیق دارد.
