صفحه اصلي | آرشیو اخبار | معرفی دانشگاه | چارت سازمانی | تماس با ما
پنج شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٦
اخبار > مدیریت استرس در محیط کار


  چاپ        ارسال به دوست

به گزارش امین دوست از معاونت امور بهداشتی

مدیریت استرس در محیط کار

الهام مهدخواه  کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی در این خصوص می گوید:

 کار جنبه ای از زندگی است که صرف نظر از اینکه برخی از نیازهای اساسی آدمی را ارضاء می­کند، با این وجود می­تواند منبع فشار روانی نیز باشد. روی هم جمع شدن عامل­های استرس زا و وضعیت­های مرتبط با شغل را استرس شغلی می نامند.

آمارهای جهانی نشان می دهد که 10درصد از کارکنان صرفاً به دلیل افسردگی از محیط کار مرخصی می گیرند. افراد به علت ابتلا به بیماری افسردگی سالانه 36 روز مرخصی استعلاجی می گیرند. در حالی­که افسردگی بیماری است قابل پیشگیری و درمان، اما به دلیل عدم دسترسی به خدمات سلامت روان، باور نداشتن بیماری، درمان­های ناقص و اشتباه 50 درصد افراد افسرده درمان نمی­شوند. در اختلال افسردگی 94 درصد از علائم شناختی افسردگی را عدم تمرکز، ناتوانی در تصمیم گیری و به یاد آوردن مسائل تشکیل می­دهد و این امر منجر به ایجاد اختلال عملکرد و کاهش بهره­وری در محیط کار می شود، درحالی که تنها 4 درصد مدیران به دنبال سیاست­ها و روش­هایی هستند که در برخورد با بیماران مبتلا به مشکلات روانشناختی و ارتقاء سلامت روان کارکنان در محیط کار، از آنها استفاده نمایند. بسیاری از افرادی که دچار اختلالات یا مشکلات روانپزشکی هستند به دلیل ترس از انگ یا برچسب اجتماعی و یا حتی از دست دادن فرصت­های شغلی مشکلات خود را در محیط کار بیان نمی­کنند.

از منظری دیگر می­توان استرس شغلی را کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی­های فردی شاغل دانست به گونه ای که خواست­های محیط کار بیش­تر از آن است که فرد بتواند از عهده آن­ها برآید. این استرس علاوه بر مشکلاتی که برای فرد ایجاد می کند، پیامدهای نامناسبی هم برای سازمان­ها در بر دارد به طوری که می­تواند اولین علت ناتوانی ناشی از کار قلمداد شود و ضررهای اقتصادی زیادی هم به دنبال داشته باشد. در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمان­ها مورد توجه بسیار قرار گرفته است . به بیان دیگر استرس شغلی یکی از عوامل اساسی در کاهش بهره روی سازمان­ها و ایجاد عوارض جسمی و روانی در کارکنان است.

 

علائم و نشانه­های استرس شغلی در محیط

§           احساس اضطراب، تحریک پذیری و یا افسردگی

§           بی تفاوتی، از دست دادن علاقه به کار

§           مشکلات خواب

§           خستگی

§           مشکلات تمرکز

§           تنش عضلانی یا سردرد

§           مشکلات معده

§           گوشه گیری از اجتماع

§         کاهش میل جنسی

§         استفاده مداوم از داروهای اعصاب یا الکل

پیامدهای استرس های شغلی به شرح زیر می باشد :

عوارض روانی: اضطراب، حساسیت، افسردگی، نارضایتی، خستگی، ملامت، ناکامی، بیزاری، انزوا و خودکشی

 

عوارض جسمی: بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات اسکلتی عضلانی، زخم­های گوارشی، تضعیف سیستم ایمنی و سرطان

عوارض رفتار فردی: خودداری از کارکردن، مصرف روز افزون دارو، پرخوری یا بی اشتهایی و رفتارهای ستیزه جویانه در برابر خانواده

عوارض سازمانی: غیبت، رها کردن شغل، افزایش خطا و حادثه، افزایش آسیب­ها و ضایعات، کاهش کارایی، کاهش کیفیت کار، فقدان بهر هوری، افزایش هزینه های پزشکی و بهداشتی، افزایش مرخصی استعلاجی، بازنشستگی زودرس، هزینه­های جایگزینی افراد، فقدان خلاقیت و نوآوری، افزایش مخالفت ها و از هم پاشیدگی سازمانی .

 

انواع مداخلات در مدیریت استرس شغلی

1. مداخلات سطوح مدیریتی

امروزه کارها و مشاغل پیچیده تر و سخت تر از قبل شده اند و بسیاری از ما نیز در تمام ساعات شبانه روز به نحوی با کار خود از نظر ذهنی درگیری داریم. حال در این شرایط این که بتوانیم با کنترل کردن استرس در محیط کار موثر و مفید باشیم از اهمیت زیادی برخوردار است. برای ارتقای عملکرد و کیفیت تیم تحت سرپرستی خود می توانید از این روش ها برای کاهش استرس نهایت استفاده را ببرید:

 

همدردی و شفقت نشان دهید

نتایج تحقیقات دانشگاه New South Wales روی ۵۶۰۰ نفر در ۷۷ سازمان نشان می­دهد که بزرگترین عامل موثر بر سودآوری و موثر بودن یک سازمان این است که رهبران بتوانند زمان و تلاش بیشتری را برای شناخت و آشنایی کارمندان خود صرف کنند، به بازخوردها اهمیت دهند، انتقاد پذیر باشند و همکاری میان کارمندان خود را افزایش دهند، در ادامه نتایج این تحقیق بیان می­کند که توانایی مدیر در مهربان و دلسوز بودن و درک انگیزه­ها، مشو ق­ها و ایجاد ساختاری که کارمندان بتوانند هر چه بهتر از قبل باشند بیشترین ارتباط را با سودآوری دارد.

اجازه دهید کارمندان زمانی از کار فارغ شوند

انجام همزمان چند کار با هم خلاقیت را شدیداً کاهش می دهد، اثربخشی را به شدت کم می کند و باعث نارضایتی کارمندان می شود. الگوی ذهنی همیشه در حال کار بودن خطرناک است. پس برای حضور خود و همکارانتان در دفتر و در خدمت شرکت بودن _ زمانی که به صورت مجازی مشغول کار هستند_ زمان مشخص تعیین کنید و برای برخی زمان ها نیز مثل آخر هفته و هشت شب به بعد، هیچ دستور و ایمیل و پیام کاری در نظر نگیرید.

 

در هر لحظه یک کار انجام دهید

عصب شناس برجسته دکتر ژوان دیک می گوید انجام کارها به صورت همزمان عموما زمان لازم برای انجام هر کار را دو برابر می کند و تعداد خطاهای انجام شده در حین هر کار را حداقل دو برابر خواهد کرد. برای کارمندان خود اهداف و بایدهایی تعیین کنید که با هم تداخل و همپوشانی نداشته باشند و تفاوت مهم و فوری را درک کنید. اگر کاری فوری است کار مهم­تر را فعلا رها کنید و ابتدا کار فوری را تمام کنید سپس با خیال راحت به انجام کار مهم برگردید.

 

زمان هایی را برای وقفه در کار به کارمندان خود بدهید

مشاور و مدرس مدیریت آرتور شوارتز می گوید: مدیران باید بدانند کار طولانی و بزرگ، یک ماراتن و دو استقامت نیست بلکه مجموعه ای از دوهای سرعت است که باید بین آن­ها توان خود را احیا کنید. میزان زمانی که کارمند شما به کار مشغول است مهم نیست بلکه کیفیت و مقدار کاری که در این ساعت­ها ارائه شده مهم است.

 

برنامه های ارتقای روحیه ترتیب دهید

یک بررسی آماری تازه از گالوپ روی ۱۰۵ تیم کاری در مدت زمان ۶ ماه نشان می­دهد که افرادی که وضعیت روحی و شخصی مناسبی را تجربه کرده اند، پس از ۶ ماه تا حدود ۲۰درصد رفاه و خوشحالی تیمی بیشتری را برای گروه خود گزارش داده اند.

 

2. مداخلات فردی برای کارکنان

§         علائم هشدار دهنده استرس زا را تشخیص دهید و برای رفع آن اقدام كنید .

§         از صحبت راجع به مواقعی كه دچار استرس هستید نترسید .

§         وقتی دچار استرس هستید آرام قدم بزنید، این امر می توانید آرامش و سلامتی شما را باز گرداند .

§         از بردن كارهای اداری به منزل خودداری كنید .

§         سعی كنید متوجه هر گونه تغییر در الگوهای غذایی و نوشیدنی خود باشید .

§         به رؤسا حقیقت را بگویید، از گفتن اتفاقات موجود محل کارتان به مدیر شركت نهراسید .

§         وقتی فكر كردید كه كار زیادی دارید، حداقل یكی از آن­ها را به دیگری واگذار كنید .

§         از روش زندگی افرادی كه استرس ندارند الگو بگیرید .

§         از انجام كار در آخر هفته یا دیر وقت پرهیز كنید .

§         اگر دچار سردرد یا بی­خوابی هستید به دكتر مراجعه كنید .

§         از هر چیزی كه به شما كمك می كند تا به آرامش برسید نكته برداری كنید.

§         از خود بپرسید آیا دیگران كار با شما را استرس زا می دانند؟

§         احساس خود را از لحظاتی كه دچار استرس شدَید هستید در یك دفترچه یادداشت كنید .

§         چیزی را كه می خواهید، بخرید و از آن لذت ببرید؛ اما خرید را برای خود یك عادت نكنید .

§         از مدت زمان سفرهای بین شهری و درون شهری تا رسیدن به محل كار، جهت برنامه ریزی روزانه یا استراحت كوتاه استفاده كنید و كار بیشتری انجام ندهید.

 

منبع: بسته آموزشی سلامت روان در محیط کار- دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت

 

 


١٤:٣١ - دوشنبه ٢٤ مهر ١٣٩٦    /    شماره : ١٦١٥٠    /    تعداد نمایش : ٢٩٧


نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1396/07/25 2:2
1
1
سلام بسیار عالی و کاربردی بود و بیدارسازی در پیامها مشهود بود لطفا ادامه دهید. برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم. شاداب باشید
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج